Du er her: ForsideUndervisningBegynderkurser

Begynderkursus i Odder Biavlerforening i 2024

Tilmelding

Årets begynderkursus starter onsdag den 6. marts og fortsætter derefter 13. og 20. marts samt efter påske onsdag d. 3. april.

Alle aftener klokken 19.30 til ca. 22.

Forløbet koster 400 kr. pr. deltager (børn under 18 dog gratis). Det indbefatter så også kaffe m.m. på kursusaftenerne samt deltagelse i det påfølgende praktikforløb Smile.

Kursusbetalingen må gerne betales forud, men opkræves ellers den første gang; enten kontant eller på foreningens MobilePay nr. 87307 (skriv meget gerne "Kursus" i meddelelsesfeltet).
Eller indbetal på foreningens konto: 6116 8563810 (Sparekassen Kronjylland), meget gerne mærket "Kursus".

Kursusaftenerne 1, 2 og 4 bliver afholdt i Vennepunktets fælleshus, Vennepunktet 16, Odder, i fælleshusets underetage, med adgang ad hoveddøren for oven - eller gennem vaskekælderen på bagsiden af fælleshuset.

Den tredje kursusaften, 20. marts, afholdes hos Poul H. Jensen på adressen Bondesvadvej 169, 8300 Odder

Gennemgående undervisere er Peter Bartholdy og Poul H. Jensen, begge to aktive i undervisningen i skolebigården. Peter er i øvrigt sekretær for bestyrelsen og kontakt vedr. kurset.

Peter Bartholdy og Poul H. Jensen

Kurset giver dig den praktiske viden, der skal til, for at du selv kan komme i gang med at holde bier.

De fire aftener forløber nogenlunde som følger:

1. aften, 6. marts:
Biens biologi
Bisamfundet - en "superorganisme"

2. aften, 13. marts:
Biavlerens udstyr
Indretning af en bigård
Året i bigården - forår
Biplanter

3. aften, 20. marts (hos Poul):
Praktiske øvelser
Biernes produkter - honning, pollen, propolis, gele royale, bigift
Honning og afsætning
Året i bigården - sommer
Anskaffelse af bier og udstyr, 1. del

4. aften, 3. april:
Året i bigården - efterår og vinter
Sygdom i bifamilien - udvalgte eksempler: hvad gør man
Anskaffelse af bier og udstyr, 2. del
Biavlerforeningen & medlemskab
Hvad skal der ske nu?

Efter kurset kan du blive fulgt godt på vej med to gode tilbud:

1: Vi tilbyder 4 praktikmøder i april - maj/juni, som er beregnet for helt nye biavlere, hvor der er plads til alle begynderspørgsmålene, og til at man selv får fingrene i bistaderne og får en fornemmelse af, hvad der skal til i praksis for at drive biavl.
De ligger hveranden onsdag med start sidst i april og foregår i skolebigården. Datoerne lægger vi først fast senere, fordi de afhænger af forårets udvikling.

2: Hvis du melder dig ind i foreningen, kan du få tildelt en såkaldt "mentor", en mere erfaren biavler som er villig til at bruge den nødvendige tid til at føre dig trygt igennem dit første år som biavler. Tit vil vedkommende fungere som din "backup" mange år fremover.
Se mere i artiklen om mentorordningen.

Derefter er du rustet til at deltage i de almindelige bimøder - som du selvfølgelig er velkommen til at deltage i allerede fra starten!

Tilmeldingen tager sekretær Peter Bartholdy sig af, på Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller tlf.: 60 61 05 73. Oplys meget gerne et telefonnummer og en mailadresse, så vi kan kontakte dig.

PS: Er det umuligt at afsætte de fire onsdage, kan det sagtens lade sig gøre at komme i gang alligevel. Kontakt foreningens sekretær, så finder vi en løsning, som hjælper dig godt på vej.