Du er her: ForsideBisygdommeVarroavejledningFri myresyre

Fri myresyre

Hvordan bruges fri myresyre?

Som udgangspunkt: Er det til at overkomme at komme ud i bigården fire dage i træk, er fri myresyre afgjort den mest enkle behandlingsform for opstablingsstader.

I trugstader er fordelen ikke helt så oplagt, fordi det er lettere at finde plads til de andre former for fordampere.

1. Lukke for ventilationen
  2. Sugende materiale
  3. Hvor placeres "fordamperen"?
  4. Udendørstemperaturen
  5. Fremgangsmåde

Lukke for ventilationen

For at give syredampene lejlighed til at virke hurtigst og bedst muligt, skal stadet så vidt muligt være helt lukket til, bortset fra flyvespalten.

I opstablingsstader lægges plastik over rammerne og det materiale, man sprøjter myresyren ud på, så der ikke er ventilation, når låget er lagt på. Foderbakker eller –beholdere, som står oven på kassen, skal fjernes eller i hvert fald tømmes for bier, fordi der lukkes ned til stadet. Som regel er det nødvendigt at sætte beholderen ved siden af stadet, til bierne er fløjet ind. Husk, at der ikke må være foderrester – ellers må man vente med behandlingen!

Fodres der i fodertaske nede i kassen med tavler, kan man roligt lade foderrester sidde i under behandlingen.

Åbne netbunde lukkes så vidt muligt, f.eks. ved at sætte indskudsbakken ind (gælder 12 x 10 bund og ældre modeller af Norsk mål/Lavnormal).

I trugstader dækkes eventuelle riste i bunden med plastik.

Desuden lægges tætsluttende plastik hen over rammerne og ned bag sidste tavle, næsten helt ned til bunden. Man skal sikre sig, at der er adgang ind i fordampningsrummet, så den store mængde bier, der som regel hænger bagerst i stadet, kan komme ind og hente foder og komme ud at flyve.

En vel tilpasset indskudsrude eller -væg (husk gennemgang for alle de "ledige" bier bagi kassen!) kan måske være mere tæt end et stykke uregerligt plastik.

Til sidst dækker man hele "bagrummet" over med feks. dækbrædder (eller bitømmeren) og plastik. Så har man gjort hvad man kan for at lave et godt fordampningsrum.

I trugstadet kan man godt lade en foderbeholder bagerst i truget blive stående. Også selvom den ikke er tom.

Sugende materiale

Myresyren skal fordeles på et "sugende materiale", hedder det i vejledningerne.

Det er ikke ligemeget, hvor tykt materialet er. Jeg har læst om et eksempel, hvor biavleren brugte tyndt gulvpap - og det var for tyndt, viste det sig: Syren frigives alt for hurtigt og mange bier døde af den høje dosis syredamp.

Materialet skal først og fremmest kunne opsuge syren, så afgivelsen sker ved fordampning - ikke ved at syren drypper igennem.

Eksempler: Gulvpap i kraftig kvalitet, svampede karklude, bølgepap.

Det kan anbefales, hvis man er i tvivl, at man tester sit valg af materiale ved at bruge almindeligt vand til at se, om der drypper væske igennem ved normal påsprøjtning.

Hvor placeres "fordamperen"?

Det sugende materiale lægges enten

1) direkte ovenpå bærelisterne og dækkes så - efter at syren er sprøjtet på - med plastdækket.

Bemærk, at det er en stor fordel for en hurtig og bekvem behandling, at "fordamperen", det sugende materiale, dækker hele det areal, man åbner for. Der flyver ingen bier op, når man åbner, og man kan lukke til med det samme, uden brug af røg m.m. Det taler for, at man bruger pap, der kan skæres til efter kassens/trugets mål.

Eller

2) det lægges i en indskudsbakke, hvis stadet er forsynet med sådan en, og skubbes ind under rammerne. Her siger Flemming Vejsnæs dog, at det er vigtigt for effekten, at afstanden op til rammerne ikke er over 20 mm. Det skal man altså have undersøgt i forvejen! Husk forhøjet dosering – se under Fremgangsmåde.

Udendørstemperaturen

Fordi syren frigives så hurtigt, er det givetvis vigtigt, at det ikke er for varmt i vejret, når man syrebehandler på denne måde. Ingen kan dog dokumentere et problem - så man må betragte det som en forsigtighedsregel.

Altså ideelt set en temperatur mellem 15 og 20 grader.

I praksis løses det ved at behandle om aftenen, når dagtemperaturerne er høje.

Fremgangsmåde

Der behandles 4 gange og helst over 4 på hinanden følgende dage.

Dosis: 60% myresyre, 2 ml pr. tavle pr. gang (se dog nedenfor om behandling i indskudsbakke).

Syren sprøjtes roligt og så bredt som muligt ud over det sugende materiale.

Flemming Vejsnæs forklarer, at man beregner 2 ml pr. tavle, når man behandler ovenfra og 3 ml, når man behandler nedefra. Fordi myresyre er tungere end luften og derfor falder ned mellem tavlerne ved behandlingen ovenfra.

NB: Bierne gnaver næsten altid i ”fordamperen”. Læg mindre stykker af det sugende materiale over hullerne, inden syren sprøjtes på. Så flyver bierne heller ikke op, når man åbner stadet for næste behandling.

(til indholdsfortegnelsen)

Jeg modtager meget gerne forslag til forbedringer og præciseringer. Ring eller skriv hvis noget ikke er så indlysende, som jeg troede at jeg skrev det!

Venlig hilsen,  Peter Bartholdy                                        (sidst revideret 13/12 2013)